PROGRAM KSZTAŁCENIA
Kurs Uzupełniający – Joga dla dzieci
Termin:
Miejsce szkolenia: Fitness Klub TKKF,ul. Wojska Polskiego 43/45 Toruń
Kurs dla osób posiadających uprawnienia instruktora rekreacji ruchowej
w specjalności HATHA JOGA
Mgr Magdalena Korzekwa
Celem kursu jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczestników – instruktorów rekreacji ruchowej w specjalności hatha joga do prowadzenia zajęć profilaktycznych z dziećmi.
Celem zapewnienia poziomu wymagane jest odpowiednie przygotowanie osób w nim uczestniczących, tj. obowiązkowe jest posiadanie uprawnień zawodowych instruktora rekreacji ruchowej w specjalności hatha joga.
Zajęcia poprowadzą: psycholog, pedagog oraz instruktorzy hatha jogi posiadający doświadczenie w pracy z dziećmi.
Ogólne cele nauczania
Teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczestników kursu do prowadzenia zajęć z dziećmi w przedszkolach, szkołach oraz w klubach sportowych.
Wymiar zajęć programowych
Nazwa przedmiotu | liczba godzin | Razem | ||
Wykł. | Ćw. | Warszt. | ||
Blok tematyczny prowadzony przez PSYCHOLOGA | 7 godz. | |||
Wpływ jogi na rozwój i równowagę psychofizyczną dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i szkolnym (młodzieży w wieku adolescencji):· określone sekwencje jogi pomagające zredukować stres i napięcia psychiczne u dzieci w każdym wieku,· wspieranie rozwoju mózgu u dziecka – wykorzystanie określonych pozycji w jodze do poprawy pamięci i koncentracji uwagi,· joga jako system rozwijający poczucie empatii, budowanie zdrowej relacji z samym sobą i wzmacnianie pewności siebie. | 2 | 1 | 3 | |
Współczesne wyzwania dla jogi w pracy z dziećmiJoga integralna jako program terapeutyczny wspomagający rozwój psychoruchowy dzieci z zaburzeniami m.in.:· ze spektrum autyzmu, · ADHD,· integracji sensorycznej (zmysły).Sekwencje asan usprawniające motorykę dużą i małą, eksploracja zmysłów jako forma podróży do świata przyrody, zwierząt.Celem ćwiczeń jest:· zwiększenie dziecięcej świadomości ciała i równowagi psychofizycznej, · stymulacja integracji sensorycznej zmysłów– ze szczególnym uwzględnieniem systemu przedsionkowego(równowagi), propriocepcji (zmysłu czucia głębokiego) | 2 | 1 | 3 | |
Joga jako element codziennej aktywności fizycznej – jak przekonać dziecko do ćwiczeń mających korzystny wpływ na jego całościowy rozwój. | 1 | |||
Blok tematyczny prowadzony przez PEDAGOGA ,INSTRUKTORÓW JOGI i FIZJOTERAPEUTĘ | 11 godz. | |||
Joga a wiek dziecka – metodyka i bezpieczeństwo programowania asan wzmacniających, relaksujących, wyciszających, pobudzających kreatywność dziecka w różnym wieku. | 1 | 1 | 2 | |
Dysfunkcje zdrowotne u dzieci – modyfikacja asan (tworzenie układów, sekwencji w trzech płaszczyznach ruchu) i ich dopasowanie do występujących zaburzeń, a także możliwości psychofizycznych dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych. | 1 | 1 | 1 | 3 |
Metodyka programowania i prowadzenia zajęć jogi dla dzieci w aspekcie prozdrowotnej aktywności fizycznej zapobiegającej zaburzonej postawie ciała, skrzywieniu kręgosłupa, koślawości kolan, złemu ustawieniu miednicy, płaskostopiu w dzieciństwie. | 1 | 1 | 2 | |
Joga jako forma treningu całego ciała, czyli metodyka zajęć wprowadzająca dzieci w ćwiczenia oddechowe, relaksację, bajko-terapię, medytację, uważność czyli mindfulness.Wskazówki dla dzieci: jak oddychać, tor brzuszny i przeponowy. Mindfulness – jako aktywne uczestniczenie bycie tu i teraz, przeżywanie chwili. Wykorzystanie pomocy dydaktycznych: wizualizacje, piktogramy (przedstawiające układ oddechowy, tor brzuszny, przeponę). Cel: pogłębienie znajomości anatomii, poprawa świadomości ciała, świadome kierowanie ruchem. | 1 | 1 | 2 | |
Metodyka programowania jogi dla dzieci najmłodszych – kojarzenie asan z ćwiczeniami naśladowania pozycji zwierząt, roślin np. zrób to jak żabka, kot, jednorożec. | 1 | 1 | 2 | |
Blok tematyczny realizowany przez instruktorów jogi (praktyków pracy z dziećmi) | 14 godz. | |||
Wstęp do praktyki – omówienie podstawowych asan hatha jogi i dostosowanie ich do dzieci w różnych przedziałach wiekowych, zuwzględnieniem podopiecznych neurotypowych, nieneurotypowych, z zaburzeniami integracji sensorycznej – główny nacisk na zmysł dotyku, propriocepcji, przedsionkowy. | 1 | 1 | 2 |
Joga a techniki logopedyczne – kreatywna metoda wspierająca naukę czytania i aparat mowy z wykorzystaniem pomocy dydaktycznej „Jogopedyczny alfabet”, u dzieci wieku przedszkolnym i wczesno-szkolnym. | 1 | 1 | 2 | |
Bajki zaadaptowane na potrzeby jogi, oddychania, relaksu, medytacji dla dzieci – metody wsparcia w utrzymaniu skupienia u dziecka –kreatywne sposoby aktywizujące dzieci do sekwencji asan poprzez naśladowanie oddychania lwa, utrzymywania równowagi jak surferzy, rozciągania swojego ciało niczym wąż. | 1 | 1 | 2 | |
Zajęcia z wykorzystaniem statycznych pozycji wyciszających – asan rozwijających umiejętność skupienia się na odczytywaniu własnych emocji i zwiększaniu uważności, a także zwróceniu uwagi na oddech i pojawiające się uczucia. | 1 | 1 | 2 | |
Techniki relaksacyjne, medytacja i mindfulness dla dzieci w wieku szkolnym (adolescencji)wspomagające koncentrację uwagi, kształtujące pozytywny obraz siebie. | 1 | 1 | 2 | |
Techniki oddechowe dla dzieci w wieku szkolnym (adolescencji) wyciszające i wspierające regulację emocji. | 1 | 1 | 2 | |
Fiszki jako uniwersalna pomoc dydaktyczna opierająca się na hasłach POZNAWAJ ASANY, UCZ SIĘ, PRAKTYKUJ – dla dzieci w wieku szkolnym – ćwiczenie pamięci – nauka asan w sanskrycie, w języku angielskim, –rozwijanie umiejętności świadomego planowania praktyki jogi dostosowanej do własnych potrzeb psychofizycznych, (sekwencja powitania słońca, asany stojące z pracą w płaszczyźnie czołowej, porzecznej, asany siedzące, odwrócone, wzmacniające m. in. obręcz barkową, aktywizujące zmysł przedsionkowy, propriocepcję) | 1 | 1 | 2 | |
Suma godzin | 32 godz. |